Szpagat

Czy każdy może zrobić szpagat? Jak trenować i kiedy zrezygnować?

Czy każdy może zrobić szpagat

Szpagat to ćwiczenie, do którego wykonania trzeba się dość długo przygotowywać. Duże znaczenie mają predyspozycje genetyczne, budowa stawu biodrowego, zwyrodnienia. Zatem, czy każdy może zrobić szpagat? 

Szpagat to jedno z ćwiczeń, które wymaga dłuższego treningu, odpowiedniego przygotowania ciała. Mimo to nie każdy zdoła zrobić szpagat, co wynika z budowy tkanki łącznej oraz stawu biodrowego. Znaczenie ma poziom elastyny, budowa panewki i głowy kości udowej. Również zmiany zwyrodnieniowe, np. osteofity, uniemożliwiają wykonanie ćwiczenia. Jeśli jednak nie istnieją ograniczenia tego rodzaju, szpagatu można nauczyć się nawet w późniejszym wieku.

Czy każdy może zrobić szpagat? Przeciwwskazania

Czy każdy może zrobić szpagat lustro

O tym, czy zdołasz wykonać szpagat, decyduje wiele czynników, na które nie masz wpływu. Do najważniejszych należy budowa miednicy i stawu biodrowego, a także stopień uelastycznienia tkanki. Istnieje również grupa przeciwwskazań do wykonywania tego rodzaju ćwiczenia. Kto powinien zrezygnować ze szpagatu?

  • Osoby z urazami pachwin i ścięgien;
  • osoby, u których doszło do urazu grupy mięśni krzyżowo-biodrowych;
  • osoby, u których zdiagnozowano zmiany zwyrodnieniowe.

Szpagat nie jest ćwiczeniem dla każdego. Niektórzy mimo długich treningów nie będą umieli nigdy wykonać ćwiczenia, ponieważ będzie ich ograniczać budowa ciała. Nauka szpagatu może trwać tydzień, ale też kilka miesięcy, ponieważ każdy człowiek ma inne predyspozycje, jest bardziej lub mniej elastyczny i gibki. Dlatego też mówi się, że najlepiej trenować w młodym wieku – im później, tym więcej wysiłku trzeba włożyć w trening.

Szpagat – jak zacząć trenować?

Czy każdy może zrobić szpagat pajacyki

Przed każdym treningiem koniecznie należy wykonać rozgrzewkę i rozciąganie. Rezygnując z tych dwóch elementów, ryzykujesz kontuzją – naderwaniem ścięgna, mięśni, uszkodzeniem stawu. Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Polecane ćwiczenia to:

  • pajacyki;
  • krążenia ramion i głowy;
  • krążenia bioder i tułowia;
  • podskoki z jednoczesnym zginaniem kolan;
  • skręty tułowia.
Sprawdź!
Ćwiczenia na talię osy i płask brzuch - w tydzień to za mało!

Rozgrzewka musi trwać 10-15 minut. Kolejnym etapem przygotowań do wykonania szpagatu są ćwiczenia rozciągające – warto tu wspomóc się gumą oporową. Jakie inne akcesoria przydadzą się podczas ćwiczeń przygotowujących do wykonania szpagatu?

  • Przyrząd do rozciągania mięśni nóg oraz ud;
  • gumy gimnastyczne;
  • mata do ćwiczeń;
  • kostka do jogi;
  • roller do masażu mięśni.

Sprzęt do ćwiczeń oraz wygodny strój sportowy znajdziesz w sklepach Decathlon.

Jak długo trzeba ćwiczyć, by zrobić szpagat?

Czy każdy może zrobić szpagat ćwiczenia

Czy każdy może zrobić szpagat i jak długo trzeba trenować – to pytania, które dość często zadają sobie osoby marzące o wykonaniu tej efektownej figury. To, ile czasu trzeba poświęcić na rozciąganie do szpagatu, jest kwestią bardzo indywidualną. Ważne, by nie przyspieszać procesu rozciągania mięśni i nie robić tego na siłę. Przygotowanie do wykonania szpagatu dla jednych będzie żmudnym i długim procesem, dla innych nie będzie stanowić większego problemu. Jeśli mięśnie są przyzwyczajone do rozciągania lub w przeszłości umiałeś zrobić szpagat, jego ponowna nauka nie potrwa długo.

Inaczej w przypadku osób, które nie są rozciągnięte i swoją przygodę z gimnastyką dopiero zaczynają. Konieczna będzie cierpliwość, systematyczność i wyrozumiałość dla samego siebie. Możliwe, że na efekty będzie trzeba trochę poczekać. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat wykonywania szpagatu, zajrzyj do naszych pozostałych wpisów:

Szpagat to marzenie wielu osób – w większości przypadków jest ono możliwe do zrealizowania. To, jak szybko nauczysz się go wykonywać, zależy od twoich predyspozycji genetycznych, kondycji, a także treningu. Wytrwałość, niespieszne podążanie za możliwościami swojego organizmu to krok w stronę sukcesu.

Sprawdź!
Ćwiczenia na wytrzymałość mięśni. Jak zwiększyć siłę?

Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *